Vad är risken för att ett tandimplantat misslyckas?

implantat tandvård-helsingborg

Samtidigt som risken för att ett tandimplantat misslyckas är låg, som med all kirurgi, finns det en liten risk för att det inte blir framgångsrikt. Risken att ett tandimplantat misslyckas kan ofta upptäckas innan implantatet sker, vilket minskar risken för att det uppstår efter operationen.

Fel direkt efter implantatet är mer sannolikt än senare fel och kan bero på överhettning av benet eller dålig benkvalitet, felaktig använd kraft under eller efter implantatet eller förorening av implantatet eller implantatstället. Dessa orsaker till fel vid tandimplant kan reduceras genom att använda en fullt kvalificerad tandläkare som bedömmer implantatstället korrekt och följer korrekta, sterila procedurer under operation. Efteråt är det upp till patienten att följa alla råd som ges om vård av sitt implantat.

Stor försiktighet bör iakttas under läkningsprocessen för att förhindra problem med tandimplantat orsakad av dålig munhälsa. Tandläkaren kommer att instruera patienten om hur man tar hand om ett implantat och detta bör följas rigoröst. Ovanlig smärta eller svullnad ska rapporteras till tandläkaren omedelbart för att säkerställa att en infektion inte kommer att rubba implantatet.

Avstötning av implantatet eller reaktion på det är en osannolik orsak till tandimplantat misslyckas, eftersom de material som används, i allmänhet titan, har inga kända effekter i kroppen och är biokompatibla (kan existera parallellt med levande vävnad utan att orsaka skada). Den mest troliga orsaken till misslyckande är om okända bakterier redan fanns i implantatstället när implantatet placerades. Avstötning kan ibland inträffa och brukar kännas igen genom inflammerat tandkött runt implantatet.

Implantatet skall placeras i enlighet med de bitmönstret i individens mun. Felaktig placering kan orsaka bitkraft som kommer att störa implantatet. Likaså bör man vara försiktig med att tugga på implantatet för att förhindra onödiga kraft appliceras på den. Nötning av tänderna kan orsaka problem med ett implantat. Om du är en tandgnisslare bör tandläkaren kunna leverera en bettskena som skydd mot detta.

Rökning kan också vara en faktor till att ett tandimplantat misslyckas. En rökare bör diskutera med sin tandläkare innan behandlingen.

Det kan låta skrämmande, problem med tandimplantat är sällsynt – implantat rapporteras vara ca 93-95% effektiva. Även om ett problem med ett tandimplantat inträffar, är det möjligt att placera ett annat implantatet på samma plats, särskilt om orsaken till tandimplantatets fel är känt och kan undvikas.

Läs mer om tandimplantat